ik zoek...

ik zoek opvang dichtbij...

Actuele informatie over corona

Het creëren van ritme

Donderdag 04 juni

Nu we weer (helemaal) open zijn kan het soms zoeken zijn naar een passend ritme. Voor ons, maar zeker ook voor ouders en kinderen.

Vooral jonge kinderen hebben baat bij een dagritme. Ze zijn nog afhankelijk van hun opvoeders om invulling te geven aan de dag en hebben behoefte om te weten wat er gaat gebeuren.  

Op de groepen zijn we op zoek gegaan naar een nieuw ritme passend bij deze tijd. Hierbij maken we gebruik van bijpassende rituelen. Bij de ene groep worden de kinderen aan de buitendeur verwelkomd, bij een andere groep gaan ze via stapstenen de groep binnen.  

Een nieuw ritme  

We hebben wat gepuzzeld met zijn allen. Het combineren van spelen, huiswerk, (thuis)werk van papa en/of mama, het huishouden, tijd voor jezelf... het heeft even geduurd om daar een ritme in te vinden. Vaak is dat gelukt! 

De opvang is nu weer open en kinderen gaan vanaf maandag weer (bijna) volledig naar school. De rest van het leven start ook weer langzaam op. Dat wil ook zeggen dat we allemaal weer opzoek moeten naar een nieuw ritme. Zeker in een onrustige tijd wil je kinderen zekerheden meegeven. Helaas gaat dat niet altijd. 

Kind: Ga ik dan ook weer verder met zwemles? 

Ouder: Eh, dat weet ik nog niet. 

Kind: Ik moet toch weer naar school? 

Ouder: Ja, maar vandaag niet, dan is de andere helft aan de beurt. Of toch niet? 

Kinderen van de basisschool leeftijd kun je al meenemen in je gedachten en je afwegingen: 
Ik ga het even opzoeken. Hoe zullen we het aanpakken? Kunnen we dat ergens navragen? Het schept zelfs verbinding en een gezamenlijkheid om dit soort vragen te delen. 

Bij jongere kinderen lukt dat nog niet, die hebben meer behoefte aan duidelijkheid. Het kan helpen om voor hen een schema per dag te maken. Dat is voor hen nog wel te overzien. En in de avond neem je de volgende dag door.

Hoe groot de behoefte aan een ritme is, is niet voor iedereen hetzelfde. Het ene kind vindt het prima als het kort van tevoren hoort wat de plannen zijn, een ander kind wil het graag (ruim) van tevoren weten. Je herkent vaak zelf de signalen, zoals (veel) vragen stellen, onrustig zijn, bevestiging vragen, dralen, druk worden, slechter slapen of juist relaxed zijn. 

Wat altijd helpt is om een aantal vaste dingen op de dag te structureren: 
Opstaan, ontbijt, lunch, avondeten, bedtijd. 

Dit hoeft niet altijd op hetzelfde tijdstip te zijn, maar probeer ervoor te zorgen dat er een vaste volgorde zit in de dag. Kies samen of je dagelijks voor of na het ontbijt gaat aankleden. Daarnaast kun je bij vaste momenten herkenbare rituelen laten terugkomen. Dit kan samen de tafeldekken voor het eten, een liedje zingen of voorlezen zijn.  

Flexibiliteit is ook belangrijk, voor jezelf en ook voor kinderen. Flexibiliteit zit al deels in de dag doordat je op sommige dagen naar school/opvang/werk gaat, maar kun je verder inbouwen in je dagstructuur. Dit doe je door af te wisselen tussen de vaste momenten door. Bijvoorbeeld in activiteiten met en zonder papa of mama, alleen spelen of samen spelen, buiten spelen of binnen spelen, op visite gaan of bezoek krijgen.  

Een dagritme is voor ieder gezin anders. Een eigen, persoonlijk ritme op maat. Mocht je het lastig vinden en er concrete tips voor willen? Vraag dit dan aan pedagogisch medewerkers op de locaties. Zij helpen je graag! 

ga terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren